Fifty Shades of Grey – A szürke ötven árnyalata (2015)

Egy romantikus, erotikus film, melyben a sótlan Mr.

Egy romantikus, erotikus film, melyben a sótlan Mr. Grey megtalálja azt a nőt, aki megmutathatná neki, hogy milyen az élet íze, s aki képes lenne kiszakítani őt az elcseszett, 50 árnyalatú szürkeségéből.

Jelen értekezésünkben csupán A szürke ötven árnyalata filmváltozatának kritikáját olvashatják. Az írás szerzője nem ismeri a könyvet, nem olvasta azt, így teljes mértékig csak a filmről szólnak a következő sorok.

Mr. Grey azt hiszi, ő tanítja a tudatlan, romantikus regényeken nevelkedett szűz leányzót, bevezetheti szexualitása világába, megalázhatja őt, hogy feszültségének teret adjon, és ily módon vezesse le elfojtásait. A Mr. Grey által baszásnak nevezett szex csupán aktus.

Aktus, mely során két ember között kölcsönhatás áll fenn, de ennek nem hogy a szeretkezéshez, de még a szexhez sincs túl sok köze. Mindeközben a nő megpróbálja sugárzó személyiségével, vonzó nőiességével és szerelmével elérni, hogy a „Szürkeség” valódi emberi érzéseket mutasson. Mr. Grey hatalmas traumákat élt át és mindezt feldolgozatlanul, melyek eltitkolt szexualitásában öltenek testet. A nőket nem szereti, csupán eszközként használja. Megkapja őket – mint bármi mást a világon – és használja a játszószoba nyújtotta lehetőségekkel.
A szürke ötven árnyalata egy szép film arról, hogy mindenki vágyik a szeretett lényre, még akkor is, ha ezt nehezére esik kimutatni. A főhős, Mr. Grey jellemutazását követhetjük végig, ahogy megszerzi, megszereti Anastasiat és a saját szabályait hol feszegetve, hol felrúgva enged érzéseknek, érintéseknek. Anastasia közben megpróbálja megismerni és még inkább megérteni a férfit, akibe beleszeretett. Elfogadása e férfi iránt egészen addig fokozódik, míg meg nem éli, hogy csupán eszköz a férfi „levezetésében”.

Amíg vágyakról és szexualitásról szól a játszma, addig még a fájdalmat is vállalja és talán még fokozza is a férfi iránti vágyát a korbács, vagy a megkötözés, de a legrosszabbat, azt, hogy eszköz legyen, hogy a férfi dühe rajta keresztül tudjon csillapodni, már Ő sem érzi magáénak. A filmben a férfi ráébred, hogy akarja a nőt, még akkor is, ha ezzel ki kell szakadni a kontrollzónájából, azt hogy ezen az úton végig tud-e menni, csak sejtetni engedi a szerző.
A film nagy siker lett a „többre vágyó” hölgyek körében. Én ennek két szegmensét pozitívumként említeném. Az egyik az, hogy a bántalmazáson kívül – ennek ugyanis semmilyen formáját nem támogatom – sok ötletet ad a vágy fokozására. A test jégkockával, vagy éppen pávatollal való végigsimítása, vagy a szem bekötése új színt vihet a szexbe, de a verbális szeretkezés is fel tudja „korbácsolni” a vágyakat. A másik szegmens pedig az, hogy megmutatja, hogy igenis hölgyeim, lehet nemet mondani, még akkor is, ha valaki szerelmes. Ami megaláz, eltárgyiasít, amitől rosszul érzik magukat, azt nem csak lehet, hanem vissza kell utasítani!