Közelebb (2004) amerikai film

Ki mit áldoz fel egy viszony kedvéért? Sutba dobjuk-e az életünket egy tiltott gyümölcsért? Mi mindenre képes a bűntudat, a félelem az egyedülléttől? Milyen áldozatokat vagyunk képesek meghozni magunkért és másokért?  Mike Nichols filmje, a Közelebb a szerelemről és a szenvedélyről szól és az elárulás ízéről, fájdalmáról.

Ki mit áldoz fel egy viszony kedvéért? Sutba dobjuk-e az életünket egy tiltott gyümölcsért? Mi mindenre képes a bűntudat, a félelem az egyedülléttől? Milyen áldozatokat vagyunk képesek meghozni magunkért és másokért?  Mike Nichols filmje, a Közelebb a szerelemről és a szenvedélyről szól és az elárulás ízéről, fájdalmáról.

Két pár Londonban. Egy vad, szókimondó bőrgyógyász, egy szépséget sugalló fotográfus, valamint egy striptizes lány és egy romantikus nekrológíró. Vajon ki vonz kit és mely kapcsolat maradhat egységben? Alice és Dan szinte első látásra egymásba szeretnek, amikor egy reggel a forgalmas londoni utcán megpillantják egymást. A végzet és egy taxi egymás karjaiba sodorja őket és Alice a férfi múzsája lesz, aki kivirágzik a nő mellett és erős, határozott férfivá érik és megírja első regényét, természetesen Alice-ről. Egy évvel később a könyvhöz készülő fotók miatt találkozik Dan Annával, akibe szintén egy pillanat alatt szeret bele, ám a nő a közöttük lévő vibrálás ellenére egy csók után elutasítja a férfit. A műteremben az Alice-ről készült képekben már ekkor benne van mindaz a fájdalom, melyet a hazugság, a bánat, az árulás jelent egy szerelmes nőnek. Dan bosszúból egy szex chat oldalon írogat Anna nevében a magát vadembernek mondó bőrgyógyásznak, Larry-nek, nem is sejtve, hogy nem kellemetlen percek, hanem kapcsolat, később házasság lesz mesterkedéséből.

A négy szereplő először Anna kiállításának megnyitóján találkozik egymással, ahol mindenki érzi a vibrálást a levegőben, mely legerősebben Annát és Dant sodorja egymáshoz. A történetben itt van egy két éves ugrás, amikor is Anna és Dan a viszonyuk legalizálása mellett dönt és mindketten borítják addigi kapcsolatukat. Mindkét fél fájdalommal reagál a hírre és nehezen élik meg párjuk árulását. Larry a viszony minden részletét tudni akarja, az Anna és Dan közötti szex minden mozzanatát. Alice összetörik, és ki szeretne futni a Dannal épített életükből és egy alkalmas pillanatban el is menekül a fájdalom, a bűn elől.

Mily érdekes, hogy bormennyire is fáj az árulás, mindketten (Alice és Larry is) az áruló ölelésében próbálnak némi vigaszra lelni. A fájdalom bár bénítólag hat rájuk, mégis szeretik a társukat és nem szeretnének szakítani.

A történet 3 hónap múlva folytatódik, amikor is Larry egy sztriptíz bárban találkozik Alice-el. Fájdalmát enyhítendő felajánlja, hogy menjen vele a lány és Ő vigyázni fog rá, szereti őt. Két elkeseredett lélek összekapcsolódása ez, vagy Larry bosszúja Dannek?

Van még visszaút az árulások, viszonyok pokoli bugyraiból? Mindig igazat kell mondani, vagy a hazugsággal menteni lehet a menthetőt? Ki a jobb vagy a rosszabb? A romantikus firkász, aki keresi önmagát, férfiasságát, vagy a szex-centrikus, néhol a vulgaritást súroló doki? A szende fotós, vagy az elveihez ragaszkodó táncos lány? Bár a történetből sok mindent elárultunk, a végkifejletet nem szeretném „lelőni”, mert a film még ezek után is tartogat érzelmi viharokat.

Mike Nichols filmje a párok titkaiba enged belesni, annak minden érzelmi és verbális harcába, ahol az ember esendőnek tűnik a vágy súlya alatt és ahol nem kívánnak élni a szereplők azzal a pillanattal, amikor még minden visszafordítható, csak döntés kérdése. A film nagyon jó színészi munkával kelt életre egy színművet. A fájdalom, az önzés és a bosszú oldaláról ismerhetjük meg a szerelmet. Bár a filmben végig jelen van a szexuális izzás, mindezt úgy érik el, hogy szinte semmit sem láttatnak. Természetesen ehhez kellett a nagyszerű alapanyag, melyet a jó rendezői munka és a nagyszerű színészi játék keltett életre a filmvásznon.

Alapmű mindenkinek, aki párkapcsolatban él és valaha csak egy pillanatra (vagy többre) is megcsapta a viszony szele.